sila letak link blog anda =)

sila letak link blog anda,i'll follow u back,insyaAllah..tq =)
Red Sketch Heart

The only guidance

Wednesday, May 4, 2011

penyakit hati


Ujub,takbur dan merasa bangga dgn diri sendiri-penyakit hati yg sukar diubati..Jika terlintas di hati antum yg antum lebih baik dari si fulan..segerakanlah istighfar..ia seperti perkataan iblis laknatullah {kepada Allah ketika ia tidak mahu sujud kepada Adam A.S}:

أنا خيرٌ منه خلقتنى من نًّار وخلقتهُ من طينٍ
"Aku lebih baik drpdnya (Adam) kerana Engkau mjadikan aku drpd api 
dan Engkau mjadikannya drpd tanah" (Al A'raf :12)


Berdasarkan pembacaan ana melalui kitab 'Bidayatul Hidayah' karangan Al Imam Hujjatul Islam Al Ghazali r.a, ingin sekali ana kongsikan dlm entry ni yg ana rasa some tips on how to get rid with this type of 'disease'...


1) Jikalau engkau melihat org yg lebih muda drpdmu maka hendaklah engkau berkata (di dalam hati) :
"Budak ini belum pernah lagi mbuat maksiat kpd Allah sedangkan aku sudah 
byk berbuat maksiat maka tidak syak lagi bahawa dia lebih baik drpdku"

2) Jikalau engkau melihat org yg lebih tua drpdmu maka hendaklah engkau berkata (di dalam hati) :
"Orang ini myembah Allah lebih dahulu drpdku maka tidak syak lagi 
bahawa ia lebih baik drpdku"

3) Jikalau engkau melihat org yg alim maka hendaklah engkau berkata (di dalam hati) :
"Orang alim ini telah dikurniakn kpdnya bmacam2 pberian yg 
tidak dikurniakan kpdku dan ia telah sampai ke martabat yg aku 
tidak smpai kpdnya dan ia mgetahui pkara yg aku tidak ketahui"

4) Jikalau engkau melihat org yg jahil maka hendaklah engkau berkata (di dalam hati) :
"Orang yg jahil ini bbuat maksiat kpd Allah dgn kejahilannya ttpi aku mgerjakan 
maksiat beserta dgn ilmuku maka Allah akan bhujah ke atas diriku dan aku belum tahu lagi bgaimana aku akn mgakhiri khidupanku ini"

5) Jikalau engkau melihat org yg kafir maka hendaklah engkau berkata (di dalam hati) :
"Aku belum tahu lg boleh jadi nanti ia masuk Islam lalu ia mgakhiri hidupnya dgn "husnul khatimah" dan dgn sebb  dia masuk Islam ia telah keluar drpd dosa2nya sprti keluarnya sehelai rambut drpd adunan roti sedangkan aku- wal iya zubillah-boleh berubah mjadi sesat setelah mdpt ptunjuk maka aku kafir dan kehidupan aku  akan diakhiri dgn "su-ul khatimah".Nauzubillahi min dzalikk.

always renovate our IMAN!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

boo-boo dodol namanya...

tolong bagi makan ye ,syukran..=)